skip to Main Content

Juliol 2023

Butlletí informatiu

Editorial / Juliol 2023

Bon estiu, Amigues i Amics!

Marc Balcells

Vicepresident d'Amics del Liceu

Estimats Amics: no sé vostès, però crec que unes bones vacances ens les hem ben guanyades. Tots i totes vostès, els membres de la Junta, les nostres estimades Anna i Natàlia. I és que ser melòman és un plaer, però no és fàcil. Tot just ens manca acabar la temporada liceista amb L’incoronazione di Poppea, les Oh!Peres, el recital de la Sondra Radvanovsky i en Piotr Beczala, que quasi tindrem poc més de seixanta dies per a tornar a la càrrega amb una nova temporada (i això comptant que no facin turisme musical aquest agost!).

Una nova temporada, la 23-24, que comença amb plat fort: l’Eugene Onegin de Txaikovski. I d’allà en endavant, una capsa de bombons per a tots els gustos. Si són vostès dels més tradicionals, tenen la nostra (sempre l’he sentida així) Turandot inaugural; la Carmen de Bizet en el conegut muntatge de Calixto Bieito (a qui veurem aquests dies amb el seu muntatge de la Poppea de Monteverdi); la nova producció de Graham Vick pel Ballo in Maschera verdià; l’Orfeo de Monteverdi; la Cenerentola rossiniana (quines ganes!); el Fidelio de Beethoven; l’Adriana Lecouvreur de Cilea o, ja en versió concert, l’acte primer de La Walkiria de la Lise Davidsen (repeteixo, quines ganes!).

Ara bé, si vostès volen sabors més exòtics, els trobaran en l’Antony and Cleopatra de John Adams (amb la presència al podi del mateix compositor); l’Orlando Paladino de Haydn; la Médée de Charpentier; aquest Messies handelià rearranjat per Mozart; l’Orgia d’Héctor Parra; o el famós Castell de Barbablava, que es va oferir a l’Opèra Bastille i que els amics vàrem tenir l’orgull de poder veure en directe.

En l’apartat recitals, no ens quedarem pas curts! Des d’El somni d’una nit d’estiu de Mendelssohn dirigit per Jordi Savall (a qui també podran veure en aquesta producció de Poppea) a la Gran Gala Lírica amb (poca broma!) Ermonela Jaho, Lisette Oropesa, Javier Camarena i Carlos Álvarez. Tindrem una nova edició del nostre estimat Concurs Viñas (amb premi d’Amics del Liceu, per primera vegada!), els homenatges a Alicia de Larrocha i Victòria dels Àngels, i per què no considerar-ho també un gran homenatge, al nostre estimat Carlos Chausson amb el seu espectacle La commedia è (in)finita? I què dir dels recitals de Sondra Radvanovsky, Lise Davidsen amb Freddie De Tommaso, el Winterreise de Schubert cantat per Michael Volle o els Kafka-Fragmente de Kurtág, cantats per Anna Prohaska?

En fi, ja ho veuen: els hi caldrà agafar forces! I a nosaltres, perquè vostès ja saben que una temporada liceista es gaudeix molt més de la mà d’Amics del Liceu. Això vol dir que ja els hi estem preparant una nova temporada de conferències, de trobades, d’esdeveniments, d’un nou assaig general, del nou full informatiu, de viatges, de sortides culturals… En fi, que ens convindrà descansar per tornar, com sempre, amb les ganes que tenim, com sempre, de retrobar-nos aquest setembre i preguntar allò de… com han provat les vacances?

Fins aviat! I bon estiu!

Entrevista / Xavier Sabata, contratenor

Xavier Sabata (Avià, 1976) és un dels contratenors més famosos de l’actualitat operística i un dels protagonistes de L’incoronazione di Poppea. Els Amics no ens volíem perdre l’ocasió d’entrevistar-lo i conèixer aquest contratenor una mica més a fons. Entrevista a càrrec de Marc Balcells, vicepresident dels Amics del Liceu

AL: D’on ve la teva passió per l’òpera? 

XS: És curiós perquè d’inici no vaig tenir una passió per l’òpera, la meva formació és musical i teatral, cantava a la coral de l’escola, estudiava el saxo a l’escola de música de Berga, jo anava per ser actor i l’òpera va venir per casualitat i més tard, i quan la vaig descobrir amb 26 o 27 anys va esdevenir la meva gran passió, vaig sentir que aquest és el meu lloc. De fet, inicialment pensava que em dedicaria al teatre musical, soc com un trencaclosques de moltes coses diferents. L’òpera ho engloba tot, per això em sento a casa.

AL: Com vius l’eclosió de contratenors que s’està donant en els darrers temps?

XS: Ho visc amb molta felicitat. Hi ha varis factors:  per una banda, els teatres i gestors culturals havíen programat durant molt de temps els mateixos espectacles d’una sola època i això ha canviat i també hi ha hagut una evolució de la nostra corda vocal, hem pogut entrar als conservatoris i formar-nos, educar-nos amb professors que també eduquen altres cordes vocals, ara estem en igualtat de condicions per formar-nos.

AL: Aquesta temporada t’hem pogut gaudir molt, com ha estat l’experència d’Alexina B?

XS: Ha estat una experiència única, d’aquelles que passen poques vegades. Com a intèrpret connecta molt amb l’origen d’allò que fem, perquè sempre la música s’ha escrit per papers concrets i quan t’escriuren alguna cosa per tu és un luxe, et connecta amb la creació contemporània. És una òpera que tenia tots els elements: temàtica, equip artístic, ganes del públic de veure un espectacle diferent i gaudir-ne. Ens agradaria que això pogués formar part de la realitat de totes les temporades i normalitzar-ho. És curiós perquè vivim a l’època on es fa menys música de la nostra època. Si tu poses els recursos necessaris, les coses surten.

AL: I com encares el rol de la Poppea?

XS: Em sento a casa. Haig de confessar que és un dels rols que he cantat més a la meva vida. Sembla que Monteverdi em conegués quan va escriure el rol d’Otone perquè a nivell de tessitura, expressió, caràcter em va molt bé. Ja he fet 7 produccions diferents passant per diferents filtres de directors musicals, directors d’escena, però sempre està connectat amb l’origen del personatge. A Viena per exemple amb una producció completament oposada a aquesta posada en escena, però el personatge i la teatralitat s’aguanta amb la mateixa integritat. Això només passa als grans personatges. Poder revisitar Otone és fantàstic, sempre hi trobes un color diferent. També em passa quan canto el Winterreise i cadascú li dona un matís diferent.

AL: Algun repte futur, et veus fent un Rossini o algun rol totalment diferent?

XS: Ara confessaré una cosa: si demà em diguessin que no puc tornar a cantar, estic en pau perquè he fet molt més del que pensava que faria. La vida m’ha regalat una sèrie de projectes fantàstics. Mai he pensat en la meva carrera de manera ambiciosa però he tingut oportunitat de cantar en grans teatres com l’òpera de Viena, Berlín, Estats Units… aleshores, el que m’interessa és poder fer coses que siguin signficatives, de complexitat tècnica i artística. La propera temporada per exemple seré a l’òpera de Viena amb El gran macabre i m’interessen aquest tipus de reptes. També aquesta temporada he debutat com a director d’escena i m’hi he sentit molt còmode. Les coses van una mica per aquí ara mateix. També tinc clar que cantaré tants anys com la meva veu ho vulgui, no m’arrossegaré pels escenaris i amb això em sento ben a prop dels grans cantants barrocs castrati de l’època, que es retiraven cap als 50 anys, encara que sigui la meva gran passió interpretar, podré fer-ho d’altres maneres. Però com deia Woody Allen “Els humans fem plans i mentrestant els déus se’n riuen” i espero gaudir-ne molts anys més.

AL: Moltíssimes gràcies, et desitgem una gran Incoronazione di Poppea

XS: Moltes gràcies

Mira l'entrevista sencera a continuació:

Entrevista amb el soci

Montse Roma i Gabriel Casals

parella i socis d'Amics del Liceu

En aquesta edició tercera edició del butlletí entrevistem els socis Montse Roma i Gabriel Casals, una parella molt ben avinguda i amb una gran passió en comú: l’òpera

L'incoronazione di Poppea / Presentació

Cinc raons per celebrar “L’incoronazione di Poppea”

Marc Giró
Periodista

Primera. Si pensem com de barroers i maldestres som els humans, i per això només cal llegir la secció d’internacional d’algun diari dels clàssics, resulta un autèntic miracle que les obres de Monteverdi i del barroc en general hagin arribat fins als nostres dies, gairebé quatre segles després de la seva creació, sanes i estàlvies. Possiblement això hagi estat a causa d’aquest fenomen, sovint llefiscós i complex, que és el de la moda, beneïda sigui, que va aconseguir tornar-les a posar en òrbita, a principis dels anys 90 del segle passat, gràcies a la conjunció de diversos astres, no els diré que no, però, per mi, sobretot, gràcies que en Jordi Savall va encarregar-se de la banda sonora de Tous les matins du monde, la famosa pel·lícula d’Alain Corneau protagonitzada per en Gerard Depardieu quan encara era cent per cent francès i dècades abans que, incomprensiblement, ho deixés estar amb la Carole Bouquet per llançar-se, més incomprensiblement, als braços del Putin i nacionalitzar-se rus. La banda sonora de Savall va aconseguir que als discmans del respectable sonés la Marche pour la cérémonie des turcs de Lully, després que ho fes Sooner o later de Madonna, un tema, sigui dit de passada, bastant infecte del que avui, afortunadament, sobretot per a la pròpia artista, ningú ja no en recorda ni una miserable nota.

Llegir més

L'incoronazione di Poppea / Veu

L’èxit de “Poppea”

Oriol Pérez i Treviño
Musicòleg i assagista

Aproximar-se al dramma per musica L’incoronazione di Poppea (1642) no és fer-ho amb una més de les deu òperes que, segons les ciències musicals, van arribar a ordir el catàleg operístic sencer de Claudio Monteverdi (1567-1643). És fer-ho també amb un dels «cants de cigne» més extraordinaris  de la història de la música en haver-se estrenat pocs mesos abans de la mort del compositor cremonès. I diem «van arribar» perquè d’aquestes, tan sols tres ens han arribat de manera íntegra tot constituint, així, la primera gran trilogia (L’Orfeo-Il ritorno d’Ulisse in patria-L’incoronazione di Poppea) en la història del gènere, des de la seva aparició a finals del segle XVI a la ciutat de Florència de la mà dels discursos, invencions i reflexions del cercle d’intel·lectuals i músics del Comte Giovanni Bardi (1534-1612). Cal dir-ho com més aviat millor. L’incoronazione incorpora una sèrie de components i realitats que, sense cap mena de dubte, han de ser tinguts d’allò més en compte i presents per a la seva interpretació en els nostres dies: la condició de ser la primera òpera de temàtica històrica, el seu enclavament dins del context de l’òpera veneciana de la primera meitat del segle XVII, les fonts històriques de com ens ha arribat la seva música i l’encaix d’una de les constants en l’esmentada història del gènere operístic: la relació entre el text i la música.

Llegir més

L'incoronazione di Poppea / Fons

Expressar allò que significa ser humà

Hendrik Schulze
Professor d’Història de la Música a la University of North Texas. Autor de l’edició crítica de L’incoronazione di Poppea

Un dels aspectes més fascinants i al mateix temps desconcertants de l’òpera primerenca és l’aparent amoralitat de l’argument de L’incoronazione di Poppea. L’ambició desenfrenada de Poppea, l’oportunisme descarat d’Arnalta, la tirania descontrolada de Nerone, la impietat venjativa d’Ottavia i l’autoindulgència total d’Ottone: tots els personatges principals d’aquesta història actuen en contra de les normes socials més bàsiques, tant des del punt de vista modern com des del punt de vista dels contemporanis de Monteverdi. Fins i tot personatges relativament empàtics, com ara Sèneca i Drusilla, es presenten de forma negativa, Seneca vivint una vida que no coincideix amb els seus elevats estàndards morals i Drusilla recreant-se davant de la idea de presenciar l’assassinat de Poppea. El món dels protagonistes és una barreja catastròfica d’ambició letal i por existencial. En aquest entorn, fins i tot els sentiments normalment positius i bonics, com ara l’amor o la clemència, es perverteixen per convertir-se en armes en la lluita pel poder i la glòria.

Llegir més

Conferències i col·loquis / 2023

Conferència a l’entorn de “Parsifal”

Amb motiu de l’òpera Parsifal a continuació podreu recuperar la conferència que Enrique Gavilán, professor universitari especialitzat en les relacions entre el teatre i la història i convidat habitual de la Universitat de Bayreuth, ens ha ofert als Amics sobre aquest títol de Wagner.

Veure vídeo a Youtube

Conferència a l’entorn de “Manon”

Amb motiu de l’òpera “Manon” que el Gran Teatre del Liceu ha programat per al mes d’abril, us convidem a escoltar a la conferència presencial que Javier Pérez Senz , periodista i crític musical ens ofereix sobre aquest títol de Massenet.

Veure vídeo a Youtube

Agenda / Activitats

NOU CURS D’ESCENOGRAFIA: “La matèria dels somnis”

Curs presencial o virtual (a escollir)
3 sessions: dilluns 4, dimecres 6 i dijous 7 de març a les 19h a la Sala del Cor del Liceu
Preu Amics: 40€ (15€ una sessió sola)
Preu Abonats Liceu i socis de l’Ateneu Barcelonès: 45€ (16€ una sessió sola)
Preu públic general: 50€ (18€ una sessió sola)
Preu Jove, menors de 35 anys: 30€ (socis d’Amics del Liceu i socis de l’Ateneu Barcelonès) o 35€ (públic general)
*Preu virtual: 35€

En el món de les arts escèniques, és prou comú el fet de confondre el treball de l’escenògraf amb el de l’artista plàstic que ornamenta l’espai de representació amb la seva pròpia creació personal, alguns cops, una mica desvinculada de la dramatúrgia del text o de les premisses de l’autor. Normalment, les obres de pintors, escultors i altres professionals de les arts plàstiques es desenvolupen en la solitud del taller o de l’estudi, gaudint de la llibertat de decisió sobre els formats, els materials i els acabats. Però els escenògrafs han de fer un recorregut molt llarg i diversificat fins que els seus somnis esdevinguin matèria escènica.

Llegir més

Visita a Can Framis i el Mirador de la Torre Glòries

ÚLTIM GRUP: Divendres 8 de març a les 11h (places exhaurides)
Can Framis, Fundació Vila Casas (com arribar-hi?)
*Preu Amics: 17€
*Preu acompanyants no socis: 18€
*Imprescindible reserva prèvia, pagament per avançat.

El proper mes de març, els Amics us proposem un matí cultural al barri del Poblenou, que consisteix en dues visites culturals: per una banda, coneixerem a través d’una visita guiada exclusiva per als Amics del Liceu, la col·lecció permanent d’art contemporani de la Fundació Vila Casas, que es troba exposada a l’espai Can Framis, el darrer projecte de la Fundació Vila Casas, inaugurat a Barcelona l’abril del 2009, on s’exposen al voltant de 300 obres, que daten des de la dècada dels 60 fins l’actualitat i que pertanyen a diversos artistes nascuts o residents a Catalunya. Aquesta col·lecció és el llegat del recentment desaparegut col·leccionista d’art, mecenes i farmacèutic Antoni Vila Casas.

Llegir més

Conferències a l’entorn del Festival de Pasqua de Perelada

DIÀLEG A L’ENTORN DE SAN GIOVANNI BATTISTA D’ALESSANDRO STRADELLA
Trobada amb Dani Espasa (director musical) i Xavier Sabata (contratenor)
Moderat per Jaume Radigales, professor universitari i crític musical
Dilluns 11 de març a les 18h
Reial Cercle Artístic (com arribar-hi?)
*Aforament limitat. Cal reserva prèvia

La fascinant obra San Giovanni Battista d’Alessandro Stradella inaugurarà l’edició de Pasqua del Festival Perelada. Tot i portar una vida dissoluta i ser apunyalat de mort a Gènova amb només trenta-vuit anys, Stradella va deixar un segell distintiu en la història de la música. En la seva obra, les formes líriques van florir d’una manera flamant i dinàmica gràcies al desenvolupament de nous gèneres instrumentals i, en particular, el concerto grosso, que va normalitzar en els seus treballs.
Llegir més

Conferència a l’entorn d'”El Messies”

Dijous 14 de març a les 19h
Sala del Cor (entrada per les Taquilles)

*Activitat gratuïta, cal reserva prèvia

Amb motiu del proper oratori El Messies que el Gran Teatre del Liceu presenta aquest mes de març sota la direcció d’escena de Robert Wilson us convidem a assistir a la conferència presencial que Rosa Massagué, periodista, crítica musical i col·laboradora habitual d’Amics del Liceuens oferirà sobre aquest títol de Händel. Recordeu que, posteriorment, aquesta conferència estarà disponible a través del nostre Canal Youtube.

Llegir més

Vine a Girona amb els Amics

NOVA DATA: Dimarts 19 de març a les 8.30h
Dimecres 20 de març a les 8.30h (última plaça disponible)

Girona (sortida d’un dia en autocar)
Punt de Trobada: Avinguda Diagonal 355 (Com arribar-hi?)

Preu Amics:  80€
Preu acompanyants no socis: 85€

*Activitat exclusiva per a socis d’Amics del Liceu, màxim 1 acompanyant.
**Menú de grup a escollir aquí

El proper mes de març, els Amics del Liceu us proposem una sortida d’un dia per visitar el centre històric de Girona. Durant la nostra visita, coneixerem a fons el conjunt Episcopal format per: la Catedral, la Basílica de Sant Feliu i el Museu d’Art de la ciutat.

Llegir més

Propers Viatges

Roma i Milà, del 17 al 22 d’abril

El proper mes d’abril, els Amics del Liceu us proposem un viatge combinat per Itàlia on visitarem dues de les ciutats més interessants tant a nivell musical com artístic: Roma i Milà. El programa operístic i musical inclourà: a Roma, al Teatro…

Llegir més

París, del 9 al 13 de maig

El proper mes de maig, els Amics del Liceu us proposem un viatge a la ciutat de París per gaudir d’un repertori operístic molt divers: barroc, francès i germànic. Començarem, al Palais Garnier, amb el personatge mitològic de Medea, convertit en una…

Llegir més

Madrid, del 25 al 27 de maig

A continuació us avacem els títols que veurem en el nostre proper viatge a Madrid. Com és habitual, el viatge es completarà amb diverses visites culturals. Estem treballant per ampliar informació sobre aquest viatge, completarem tota la informació el més aviat possible:…

Llegir més

Berlín, del 19 al 24 juny

Amb motiu del centenari de la mort del compositor Giacomo Puccini aquest 2024, els Amics us proposem un viatge a Berlín per veure tres dels seus títols més destacats. A continuació us avacem els títols i les dates. Com és habitual, el…

Llegir més

Aix-en-Provence, del 15 al 19 juliol

A continuació us avacem els títols que veurem en el nostre proper viatge al Festival d'Aix-en-Provence. Com és habitual, el viatge es completarà amb diverses visites culturals. Estem treballant per ampliar informació sobre aquest viatge, completarem tota la informació el més aviat…

Llegir més

Festival de Perelada (data a determinar)

Com cada estiu, els Amics del Liceu estem preparant una sortida al Festival d'estiu de Perelada. Properament el Festival anunciarà la seva programació d'estiu i us podrem informar amb més detall de la nostra proposta Per a més informació sobre aquest viatge,…

Llegir més

Amics Recomana

“Tosca” a Tarragona

El proper 28 de juliol, l’escenari de Tarraco Arena, l’antiga plaça de braus de Tarragona, acollirà una representació de l’òpera Tosca, protagonitzada per Vanessa GoikoetxeaÀngel Òdena i Alejandro Roy, entre d’altres, sota la batuta d’Olivier Díaz al capdavant de l’Orquestra de l’Òpera de Tarragona, i amb direcció escènica del mateix Àngel Òdena.
Els socis d’Amics del Liceu podem gaudir d’un 10% de descompte en la compra d’entrades per aquesta representació. Per comprar entrades, feu clic aquí. Per poder obtenir el descompte, cal posar el codi promocional LICEU.
Més informació

Aquest juliol, no et perdis el festival “Òpera amb Gràcia”!

Aquest mes de juliol tindrà lloc la tercera edició del festival Òpera amb Gràcia, un festival que té com a objectiu acostar l’òpera al públic general, especialment al públic jove. Enguany la programació se centra en el rol de la dona dins la societat i inclou les òperes Carmen i La serva padrona, i un espectacle de nova creació, Les dones en la història de l’òpera.

La iniciativa és del mestre Guerassim Voronkov i Krieger Management amb la col·laboració del l’Associació d’Amics de Mozart i l’Oratori Sant Felip Neri de Gràcia.

Els Amics del Liceu, comptem amb un descompte especial per als espectacles del Festival (cal seleccionar la tarifa “Amics del Liceu” alhora de fer la compra d’entrades:

Més informació

Emissió d’«Alexina B.» a La 2 de RTVE

El passat 3 de juliol el programa El Palco de La 2 de RTVE va emetre l’òpera Alexina B., de Raquel García-Tomàs, que es va estrenar el passat mes de març al Gran Teatre del Liceu amb molt d’èxit de crítica i públic. Alexina B. narra la història d’Herculin Barbin, una persona intersexual nascuda a França l’any 1838. La producció va comptar amb direcció escènica de Marta Pazos i la participació de Lidia Vinyes-Curtis i Xavier Sabata, entre d’altres, com a protagonistes de la història, i va suposar la consolidació de Raquel García-Tomás com una de les compositores joves més destacades i amb més projecció del moment.
L’enregistrament estarà disponible fins al proper 3 d’agost. i es pot recuperar al següent enllaç

 

Més informació

“La Schubertíada”, descompte exclusiu per a Amics

Amics del Liceu tenim 10% de descompte en tots els concerts de La Schubertíada. Per tal de gaudir d’aquest descompte, cliqueu el següent enllaç, escolliu el concert i localitats desitjades, seleccioneu la tarifa AmicsLiceu i introduiu el codi promocional Amicsliceu_SV23

A més, recordeu que els Amics organitzem una sortida en grup per assistir a aquest festival del 24 al 27 d’agost. Cliqueu el següent enllaç per a més informació.

QUE GAUDIU DE LA SCHUBERTÍADA

Més informació
Back To Top

Ús de cookies

Aquesta web utilitza cookies per a proporcionar una millor navegació. Si continua navegant entenem que accepta les cookies i la nostra política de cookies ACEPTAR
Aviso de cookies