Aquests darrers mesos el mercat editorial ha rebut diverses novetats relacionades amb el món de…
Cicle Per amor a les arts a la Filmoteca de Catalunya
Teatre, cinema, òpera… Tres arts distintes, tres manera d’expressió cultural que s’homenatjaran durant les properes setmanes a Barcelona. El Gran Teatre del Liceu, conjuntament amb la Filmoteca de Catalunya i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, a més d’altres institucions de la ciutat, impulsen el cicle Per amor a les arts. Aquest cicle mostra trenta-sis pel·lícules que reflecteixen tractaments ben diversos de diferents disciplines artístiques com l’arquitectura, les arts plàstiques o la literatura. En les tres edicions anteriors d’aquest cicle, les pel·lícules que s’havien exhibit tenien relació només amb la pintura, però això aquest any ha canviat. Cinc dels films que es projectaran a la Filmoteca estan relacionats amb l’òpera i totes cinc pel·lícules tenen una relació directa amb la temporada operística que ja estem començat a gaudir enguany al teatre de la Rambla.
La primera d’aquestes pel·lícules es projectarà el 18 d’octubre a les 17 h a la Filmoteca de Catalunya i serà Macbeth, dirigida el 1971 per Roman Polanski. La projecció coincidirà amb la representació de l’òpera del mateix nom de Giuseppe Verdi, totes dues basades en l’obra de teatre homònima de William Shakespeare. Destacar la importància de l’obra de teatre és sobrer, però sí que cal destacar la magnífica versió cinematogràfica que es podrà veure. Polanski va mostrar de manera crua la violència i la passió que embolcalla el text, cosa que, en el seu dia, va causar un gran impacte en el públic. Verdi, en la seva òpera, tampoc no va resistir l’influx del text teatral i va remarcar, com faria un segle després Polanski, la crueltat i l’ambició com a motor dels personatges. Comparar les dues versions en dos mitjans tan diferents segur que serà una gran experiència artística.
El cicle Per amor a les Arts també oferirà més endavant Le roman de Wherter, de Max Ophuls, coincidint amb la representació de Wherter, de Jules Massanet; La Reine Margot, de Patrice Chéreau, inspirada en el món de Richard Strauss, autor d’Elektra; Pandora and the Flying Dutchman, d’Albert Lewin, paralel·la a L’holandès errant, de Richard Wagner; i Beaumarchais, l’insolent, d’Edouard Molinaro, al mateix temps que el Liceu ofereix Le nozze de Figaro, de Mozart, i el Teatre Lliure, la mateixa peça, dirigida per Lluís Homar.
Octubre 2016